DE LA VILLE DE PARIS.
191
[i549]
Et seront expediées lettres missives adressantes aud. seigneur à ceste fin, et autres princes et sei­gneurs estans près de sa personne, ainsi que l'on advisera, et toutesfoys dt quantes que besoing sera, fit pour faire les dilligences et aller devers le Roy et nosseigneurs de sond. Conseil, aux despens de lad. Ville, a esté esleu e; commis mc Pierre Perdrier, notaire et secretaire di. d. seigneur, l'ung desdictz xxiiii Conseillers, auquel a esté ordonné faire dil­ligence et continuer la poursuitte dud. affaire, de sorte que, s'il est possible, il obtienne avec le temps cc que dit est et qu'il y employe ceulx qu'il verra estre necçessaire.
Le previlege he commitimus aux Conseillers et Quarteniers. A esté aussi conclud e ; advisé qu'il sera demandé
aud. seigneur lettres par lesquelles les Prevost des Marchans et Eschevins de lad. Ville, esleuz et qui seront esleuz esdictz estatz cy après, puissent joyr, leurs vyes durant, du previlleige de commitlimus, tel et semblable que ont obtenu dernierement les Con­seillers et Quarteniers de lad. Ville, en recongnois­sance des services qu'ilz font à lad. Ville pendant qu'ilz sont esdictz eslatz f1).
Et pareillement à ce que les deux Lieuxtenans de lad. Prevosté des Marchans et Eschevinage, qui sont offices perpetuelz, ayent meilleure occasion de faire residence à lad. Ville, sera aussi demandé pour eulx deux pareil et semblable previlleige, que les autres officiers perpetuelz de lad. Ville. Et quant à ce qui a esté proposé pour le faict de l'eslection desd. Pre­vost et Eschevins eL de l'edictdu Roy sur icelles eslec­tions, en sera advisé au premier jour.
CXCVI1I [CXLVII]. — Pour l'entrée et reception des amrassadeurs des Ligues des Suisses.
23 septembre 154g. (Fol. t (i8.)
Du lundi, xxin'^joui de septembre milvcXLix, furent apportées lettres missives à lad. Ville, dont la teneur ensuit :
22 septembre 154g. «De par le Roy.
« Très chers et bien amez, les seigneurs des Ligues des Suisses, avecques lesquelz nous avons nagueres renouvelé l'aliance qui lut faicte entre feu nostre 1res honoré seigneur ct ierc, que Dieu absoille, et eulx'2', envoyent presente ment par devers nous leurs ambassadeurs pour apporter et jurer le conctrat dud. renouvellement. Et pour autant que nous desirons <|ue par les Villes de nost'e Royaulme, où ilz passe­ront, ilz soient bien et honnorablement receuz, re-cucilliz, logez et traictez, ainsi qu'ilz ont ja esté ès lieux où ilz sont passez, mesmement en nostre ville de Lyon, et que arrivans en nostre bonne ville et
cité de Paris, cappilalle de nostre Royaulme, où il est bien raisonnable qui le soient encores myeulx, pour leur faire congnoistre combien nous les esti­mons et avons chers.
cc A ceste cause, nous vous prions donner ordre de leur faire tenir prestz quatre ou cinq bons et grans logis d'hoslellerye, les plus belles et commodes que faire ce pourra, pourveues de bons meubles et ce qui sera necçessaire pour les loger et recevoir leurs personnes, gens et chevaulx, qui pourront estre au nombre de cent cinquante chevaulx, y comprins lesd, ambassadeurs qui sont vingt et ung. Et arri­vans en icelle ville, dont vous serez adverliz d'heure par le Maistre des Requestes Mesnage qui les con­duit, aller avec le corps de nostredicte Ville, el quelque nombre des plus apparans habitans d'icelle au devant d'eulx, au meilleur cquipaige que faire
(i) Les vingt-quatre Conseillers do la Ville avaient obtenu qué leurs causes personnelles et possessoires fussent commises aux Maitres des'Requêtes du Palais, dès le mois de novembre 1530, par lettres de François I", données à Loches. Elles furent enregistrées au Parlement de Paris le 22 févri;r 1587. (Archives nationales, X1" 8613, fol. 23. L'original en est conservé dans le carton K 954, n° 69.) Lo Prévot des Marchands et les Echevins obtinrent, à la suite des démarches mentionnées ici, un privilège semblable, par lettres données à Fontainebleau au mois d'octobre 1 54g, dont le cartulaire dela Ville do Paris nous a conservé le texte. (KK 1012. fol. 97 v°.)
(2) Voir lo traité de paix et t'alliance enlro François 1" et los cantons de Zurich, Lucerne, Untcrwaldcn, Bâle, Fribourg, Soleure, Schatïouse, Appenzel, la Ligue i;riso, etc, conclu à Genève, lo 7 novembre i5i5 (Original, Archives nationales, Trésor des Chartes, J. 726, n° 1; et copie du xvi" sit cie, Bibl, nai., mss fr. 2986, fol. io, et3o35, fol. 113); et un autre traité entre le même roi el. les cantons suisses de la grande et «ncienne Ligue de la haute Allemagne, à Fribourg, le 29 novembre 1516. (Original, J. 724,n°2; copie, Bibl, nat., mss. fr. 2946, fol. 63, et 3o33 , fol. 85.) Ce dernier est publié daus le Recueil des Traitez de paix, de Léonard , t. II, p. 74.